Hop til indhold

Tidspunkt: 9. november kl. 14.20-15.

Oplægsholder: Simon Skov Fougt.

Målrettet til: Grundskolen.

Om oplægget

Offentliggørelsen af læseundersøgelsen PIRLS 2021 om 4. klasselevers læsekompetence gav en del opmærksomhed, fordi en stigende del af eleverne anses som svage læsere – helt op mod 25 % kan reelt ikke læse og forstå en tekst. Straks var mange ude og give skylden til højre og venstre herunder også digitaliseringen.

Dette forskningsoplæg skiller skidt fra kanel i den debat og præsenterer fakta om danske 4. klasseelevers læsning – og slutter af med at give bud på, hvad vi så faktisk skal gøre ved det.

I forlængelse af denne session, har du mulighed for at deltage i en deep dive med oplægsholderen og stille alle de spørgsmål du måtte have. En deep dive er et videomøde, som er forbeholdt de deltagere, som ser med live på Digitaliseringsdage.

Om oplægsholderen

Simon Skov Fougt er lektor i literacy research på Aarhus Universitet, DPU, og national forskningsleder på læseundersøgelsen PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study).

Han har skrevet ph.d. om lærerkompetenceudvikling og it samt lavet lærebøger bl.a. om teknologiforståelse.

Sidst opdateret: 13. oktober 2023